Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Instytut Archeologii UJ

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

List do studentów ws. realizacji oceny zajęć dydaktycznych na platformie Pegaz

Zgodnie z planem, trzy tygodnie temu, ruszyła akcja oceny zajęć dydaktycznych wraz z oceną pracy administracji. Pełnomocnik Rektora UJ ds. ewaluacji jakości systemu kształcenia, dr Grzegorz Bryda informuje o nowościach w tegorocznej realizacji oceny zajęć oraz wyjaśnia kwestie, co do których pojawiły się wątpliwości. Poniżej list, wysłany do wszystkich studentów UJ na temat bezpieczeństwa danych, pochodzących z ankiet, a gromadzonych w tej edycji akcji na platformie uniwersyteckiej Pegaz:

Nowa ankieta oceny zajęć dydaktycznych - nowa platforma oceniania

Droga Studentko, Drogi Studencie

Rozpoczęliśmy zimową edycję oceny zajęć dydaktycznych we wszystkich jednostkach na Uniwersytecie Jagiellońskim. W odpowiedzi na sugestie zgłaszane przez pracowników i studentów dotyczące długości ankiet oceny zajęć dydaktycznych, chciałbym poinformować, iż liczba pytań w nowej ankiecie została po konsultacjach zredukowana o 50% w stosunku do wersji poprzedniej. Nowa ankieta oceny zajęć dydaktycznych składa się z 5 pytań ogólnouniwersyteckich dotyczących umiejętności dydaktycznych prowadzącego oraz pytań przygotowanych przez jednostki wydziałowe odnoszących się do typu zajęć. W ankiecie zawarte są także pola na komentarze studenckie odnośnie prowadzącego i ocenianych zajęć (pozytywne, neutralne i negatywne). Nowa wersja ankiety jest dostępna na platformie uniwersyteckiej Pegaz. Aby dokonać oceny pracownika i zajęć wystarczy zalogować się na swoje konto w systemie usosweb.uj.edu.pl, wejść do zakładki moje ankiety, kliknąć na link dotyczący oceny zajęć, po czym nastąpi automatyczne przekierowanie na platformę Pegaz.

Zamiana platformy z systemu Usosweb na e-platformę Pegaz ma związek z uelastycznieniem procedury i poprawą funkcjonalności stosowanych w zakresie oceny zajęć rozwiązań informatycznych tak, aby możliwe było kompleksowe dostosowanie formuły ankiety oraz zawartych w niej pytań do specyfiki Wydziałów, Instytutów, kierunków studiów i specjalności/ścieżek kształcenia. Podejście to umożliwia nie tylko weryfikację oferty dydaktycznej, ale i monitorowanie oraz planowanie zajęć w stosunku do oczekiwań studentów w każdej jednostce.

Ocena zajęć dydaktycznych na platformie Pegaz jest całkowicie bezpieczna. Jak dotychczas w ocenie zajęć są zachowane i przestrzegane zasady anonimowości oceniających studentów (żaden pracownik nie ma możliwości sprawdzenia kto i jak go oceniał, ani żaden pracownik nie ma wglądu w inne niż własne wyniki oceny zajęć) oraz procedury poufności danych. Anonimowość jest chroniona przez oddzielenie danych o tożsamości studentów wypełniających kwestionariusz od informacji, jakich udzielają (ocen zajęć). Do analizy pobierane są dane zbiorcze zawierające tylko odpowiedzi studentów, bez łączenia ich z konkretnymi studentami. Ważne jest jednak również to, aby każdy student zadbał o swoją anonimowość. Zwracam tu uwagę na pola komentarzy w ankiecie. Jeżeli student użyje w nich odniesień do jakichś specyficznych sytuacji lub posłuży się nazwiskami, to istnieje możliwość jego zidentyfikowania. Żadne zabezpieczenia systemowe nie poradzą sobie z tego typu problemem. W tym przypadku jedynie rozwaga studenta wypełniającego ankietę gwarantuje poufność danych. Dane oraz wyniki oceny pracowników i zajęć dydaktycznych podlegają ochronie w myśl ustawy o ochronie danych osobowych.

Przeniesienie oceny zajęć dydaktycznych na e-platformę Pegaz umożliwia również nowe rozwiązania w zakresie udostępniania wyników oceny zajęć po zakończeniu akcji ankietowej nie tylko pracownikom, ale i studentom. Podjęte już zostały w tym zakresie rozmowy z Wydziałowymi Zespołami Doskonalenia Jakości Kształcenia na UJ i Samorządem Studenckim. Rozwiązanie to będzie testowane na Wydziale Filozoficznym.

Wszelkie pytania dotyczące akcji oceny zajęć, gromadzonych danych czy zaobserwowanych problemów (również technicznych) proszę zgłaszać pisząc na adres jakosc@uj.edu.pl lub kontaktując się bezpośrednio z Zespołem ds. analiz jakości kształcenia USDJK UJ (ul. Straszewskiego 25/14, oficyna 1 piętro).

Zwracam się z prośbą udział w ocenie zajęć
dr Grzegorz Bryda
Pełnomocnik Rektora UJ ds. ewaluacji jakości systemu kształcenia

Data opublikowania: 08.03.2013
Osoba publikująca: Piotr Kołodziejczyk

Widok zawartości stron Widok zawartości stron